Sunday, February 18, 2007

 

!!!!!! بخوانیم 29 بهمن ، بگیریم 14 فوریه ؟








مدتی در این فکر بودم که این پست را چگونه بنویسم ، ذهنم با مسائل دیگری هم گرم بود ، اما باید می نوشتم .نمی خواهم تحلیل کنم ، توصیف می کنم

ده سالی می شود که سنت ولنتاین در ایران حضور گسترده ای دارد و در میان عشاق جوان مریدان زیادی یافته است ، آن زمانی که این روابط قبیح تر از امروز بوده است . سه سالی هم می شود که در جستجوی شکل ایرانی ( باستانی ) اش هستیم . 29 بهمن روز سپندارمذگان . حتما این پیام کوتاه اینترنتی یا موبایلی را گرفته اید : " ولنتاين(25 بهمن ماه) يا سپندارمذگان(29 بهمن ماه).... ولنتاين روز عشاق غربي و سپندار مذگان روز عشاق ايراني(ايران باستان--- حتي قديمي تر و تاريخي تر از ولنتاين)... کداميک را انتخاب مي کنيد.... 25 بهمن يا 29 بهمن ماه روز عشاق را جشن ميگيريد؟ لطفا براي زنده نگاه داشتن تاريخ ايراني اين پي ام را براي تمام ادليست خود بفرستيد... " 14 فوریه یا 29 بهمن ؟ سپندارمذگان یا سنت ولنتاین ؟

این روز جهانی شده را به دوستانم تبریک گفتم . یکی از آن ها گفت : " برای تو هم مبارک اما معمولا کسانی به هم تبریک می گویند که ... ". یکی دیگر گفت من از ایرانی شدن این رسم بدم می آید و عده ای هم در جواب من پیام بالا را فرستادند ، خانم نسبتا جوانی در اتوبوس گفت یک سری از بچه ها به من زنگ زدند تبریک گفتند ! با لبخند کجی بر لب ادامه داد این کارها یعنی ...؟
سنت ولنتاین هم گمان نمی کرد که روزی به این شکل در قالب کالاها ( صنعت ) و مناسبات خاص درآید : روز قبل از ولنتاین - تجریش - گلفروش صاحب دکه گفت به خاطر ولنتاین همه چیز گران شده ، دیگر کسی گل را با قیمت بالایش نمی گیرد ، به جایش چند تا چیز ارزانتر می خرند . چند روز قبل تر - کتاب فروشی علیم ( شریعتی) - بخشی از فضا را به کادوهای کوچک ولنتاین اختصاص داده بود . بچه ها هم از شلوغی شهر کتاب غرب تهران می گفتند و کالاهای ولنتاینی اش . روز ولنتاین سر راه بازگشت به خانه به پاساژها سری زدم ، جایی که همه چیز قرمز بود ، جایی که پر بود از عروسک و شکلات ، بالش های قلبی و پاکت ها ی مقوایی ، زمزمه کنان : آشکارا نهان کنم تا چند / دوست می دارمت به بانگ بلند !! چه بانگی بلند تر از قلب ها ی قرمز نهفته در پاکت ها
نمادهای این روز را راحت می توان تفسیر کرد . روز ولنتاین کادوی تولد دوستم را دستم گرفته بودم ، به راحتی می شد نگاه های دیگران را معنا کرد : این پاکت کادوی ولنتاین دوست ات است
امروز کانون گفت گوی تمدن های دانشگاه الزهرا کاغذی را میان دانشجویان پخش کرد : " جشن اسپندارمذگان ، روز عشق ایرانی بر شما مبارک باد ." توضیحاتی را هم درباره ی این روز داده بود . یک هفته قبل هم در دانشگاه ، نمایشگاهی برا ی فروش کارت ، پاکت ، جعبه و بعضی کادوهای ولنتاینی برگزار شد
همه روزها روز عشق ورزیدن است .چرا فقط در یک روز عشق تان را نشان دهید . ( خانم فروزنده - معلم علوم اجتماعی دبیرستان ام - همیشه این را می گفت ) دوست ندارم ابراز علاقه ام را به یک نفر محدود کنم ، در این روز به هرکسی که دوست اش دارم تبریک می گویم . ( این جمله را هم خودم زمانی به خودم می گفتم ) صابره هم به شوخی گفت خب یک هفته ی دوستی بگیریم از سنت ولنتاین تا سپندارمذگان . این حرف ها و حرف های دیگر روی طیف گسترده ی مخالف تا موافق در ذهنم جای گرفته اند ، ... این روز جهانی بومی می شود؟ سال دیگر 29 بهمن عشق ها در سراسر شهر نمایان می شوند ؟ نتیجه ی من ... هنوز نمی دانم ... شاید سال دیگر... ؟

Comments:
از همه جالبتر رادیو جوان بود که از صبح روز سه شنبه شروع کرده بود به تبلیغ برای روز 29 بهمن. مجری برنامه با چنان شور و حرارتی درباره اسپندار مذگان حرف می زد که انگار اطلاعاتش فووله و داره از تمام میراث های ملی میهنی دفاع می کنه!
 
پيشنهاد مي كنم بچه قرتي هايي كه ولنتاين مي گيرن عيد نوروز هم تو خونه شون كاج كريسمس بذارن و جوراباشون رو هم بذارن دم در تا پاپانوئل براشون كادو بياره
 
Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]