Thursday, February 01, 2007

 

حسین از آن چه کسی است ؟


همچنان موضوع تازه است و همچنان هم تازه خواهد ماند ، تا زمانیکه بحران فرو نخوابد! دهه ی اول محرم تمام شد ، امسال حسین از آن چه کسی بود ؟ حسین باز هم مثل سال های گذشته بود تنها شمایلش شکسته شد ! ( ارزشی نگاه نمی کنم ) . حسین را دیگر نمی توان با همان تفسیرهای وحدت بخش گذشته شناخت چه دیگر نه انقلابی در راه است و نه جنگی . حسین امروز دیگر نه چریک است و نه شورنده ی برهم زننده ی ظلم و نه انقلابی . به نظرم دیگر حسین با فردیت ها تعریف می شود نه با سطحی کلان ، حسین دیگر برای گروه های خرد معنا های متفاوت می یابد .حسین برای یکی سربند بستن و هیئت رفتن است ، برای یکی پشت دسته راه افتادن ، زنجیر و طبل زدن ، شمع روشن کردن و دیداری با دوستان تازه کردن ، میدان محسنی رفتن و آهنگ های مذهبی پاپ گوش دادن است ، برای دیگری حسین یک دهه از این خانه به آن خانه رفتن و غذای نذری گرفتن است ، برای عده ای هیجان برپا کردن تکیه و شاید رقابت با دیگر تکیه ها باشد و... . حسین با زمانش تغییر داده شده است ، گویا پیام های عاشورا ، وحدت ، شجاعت و... پاسخگو ی نیازهای زمانه نیست .در این جا حسین پاسخگوی نیازهای زمان می شود نه چیزی دور از دست. حسین وماجرایش یک " فرم " می شوند نه یک محتوا . او گزاره ای شده است با هزارها تفسیر نه لزوما صحیح یا غلط

این کنشگران اند که در بستر زمان و محیط اجتماعی در حال تغییر در فراگرد کنش ، به وسیله ی معانی عموما پذیرفته شده ای که خود آن را تولید و باز تولید می کنند ، نه تعیین که هدایت می شوند . آن ها هم می توانند معاتی را همانگونه که هست بپذیرند و هم می توانند در آن دخل و تصرف کوچک و بزرگی داشته باشند. همانطور که بلومر معتقد است " این فراگرد گروهی در زندگی اجتماعی است که قواعد را ایجاد و حفظ می کند نه اینکه قواعد ، زندگی گروهی را ایجاد و حفظ کنند"

اگر حسین امروز شکل بحران به خود گرفته است باز هم همان اشتباهات گذشته در برخورد مقطعی با بحران های اجتماعی دیده می شود . اگر این مراسم و تشریفات یک جوشش از درون است ( به گواه شواهد تاریخی )جز از درون از بین نخواهد رفت

یاد حرف زیبا کلام افتادم ، او می گفت آن کشورهایی که پیشرفت کردند عقل و دانش خود را به کار گرفتند ما هم می توانیم همین کار را بکنیم . برای حفظ و پاسداشت این رسم و آیین کهن( تعزیه خوانی ، دسته راه انداختن ) نه تنها در داخل مرزها که در خارج آن به تبلیغ فرهنگی اش پرداخته و یک ماه توریستی (علاوه بر مذهبی بودنش) از آن بسازیم

Comments:
مرسده جان سلام

خوشحالم که اینجا پیدایت کردم ..از نوشتارت لذت بردم آری حسین یک فرم است که شاید بر تن هم محتوایی در آید

عالی بود
 
سلام مرسده جان
متن خوبی بود. فقط این تیکه آخرش توی کتم نرفت ! بذار تکلیفمون با اصل ماجرا معلوم شه ، همونطور که خودت نوشتی ، بعد ازین ابتکارا وارد ماجرا کنیم
پاینده باشی
 
امام حسين يك شخصيت برجسته هستتند بقال سر كوچتون نيست اينجوري در بارش حرف مي زني
 
بی نام عزیز قیاس ات را قبول ندارم ! امام حسین را با بقال سر کوچه مقایسه می کنی ؟
 
Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]